۱۳۸۷ بهمن ۴, جمعه

قانون مور و اندازه اینترنت


اگر از علاقه‌مندان دنیای آی‌تی باشید، به احتمال زیاد نام قانون مور Moore’s Law به گوشتان خورده است.
«گوردون مور»، مؤسس و عضو بازنشسته هیئیت مدیره شرکت اینتل است. او در آوریل سال ۱۹۶۵، در مجله الکترونیک مقاله‌ای به چاپ رساند که در آن پیشبینی کرده بود که هر سال تعداد ترانزیستورهایی که می توان روی یک تراشه، قرار داد، دوبرابر می‌شود. چند سال بعد این ادعا نام «قانون مور» را بر خود گرفت و البته بعدا بازه زمانی یک ساله به بازه زمانی ۱۸ ماهه تغییر کرد. سازندگان پردازنده‌ها توانسته‌اند با ابتکارات گوناگون، قانون مور را تحقق ببخشند، اما تصور می‌رود که محدودیت‌ها بر سر این قانون در آینده پیش بیاید و با رسیدن آی‌سی‌ها به ابعاد مولکولی دیگر نتوان از این مرز پیشتر رفت.
به تازگی پژوهشگران چینی، تحقیق جالبی انجام داده‌اند، آنها به این نتیجه رسیده‌اند که اندازه اینترنت را هم می توان مشمول نوعی قانون مور کرد. آنها با آنالیز اطلاعات جمع‌آوری شده از اینترنت از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۶ پی برده‌اند که ابعاد اینترنت هر ۵/۳۲ سال، دو برابر می‌شود.
البته اگر نام‌های ثبت‌شده دومین‌ها را در نظر بگیریم، این رشد بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد، در فاصله جولای ۲۰۰۱ تا جولای ۲۰۰۵، نام‌های ثبت‌شده دو برابر شدند و از این زمان، تنها دو سال، زمان لازم بود که باز هم تعداد دومین‌ها دو برابر شود.
اگر از اندازه اینترنت را به صورت عام و فقط وبلاگستان را مد نظر قرا دهیم، آمار تا حدی متفاوت هستند:
بر اساس آمار تکنوراتی، در سال ۲۰۰۴، ۴ میلیون وبلاگ وجود داشت. در سال ۲۰۰۵، تعداد وبلاگ‌ها به ۱۹/۶ میلیون رسید. در سال ۲۰۰۷، ۷۰ میلیون وبلاگ در اینترنت وجود داشت. بر اساس آخرین آمار تکنوراتی در سال ۲۰۰۸، ۱۳۳ میلون وبلاگ وجود داشت.
البته هیجان‌زده نشوید، گرچه در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، یعنی ظرف ۴ سال، تعداد وبلاگ‌ها، ۳۴ برابر شده است، اما تعداد پست‌های ارسال شده در هر روز کمی بیشتر از دو برابر شده است! این به معنی آن است که بیشتر وبلاگ‌‌نویس‌های غیرفعال هستند!
در سال ۲۰۰۴، روزانه ۴۰۰ هزار پست ارسال می‌شد، در حالی که در سال ۲۰۰۸، روزانه وبلاگ‌نویس‌ها ۹۰۰ هزار بار پست ارسال می‌کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

وضعیت کاربران

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

فرم تماس از پارس تولز

نظرتون درباره این وبلاگ چیه؟

تبلیغات